در قرآن كریم شواهد و نمونه های زیادی دال بر فضیلت علم و علم آموزی وجود دارند از جمله خداوند می فرماید:
“یرفع الله الذین آمنوا منكم و الذین اوتوا العلم درجات” مجادله ۱۱
(خداوند كسانی از شما را كه ایمان آورده اند بالا می برد و به كسانی كه بهره ای از علم دارند درجات بزرگی می بخشد.)
ابن عباس در تفسیر این آیه گفته است: علمای (عاملین) نسبت به سایر مومنان (عامی) هفتصد درجه فرق دارند كه فاصله هر درجه نسبت به درجه دیگر پانصد سال راه است.
“قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون” زمر ۹
(بگو آیا كسانی كه می دانند و كسانی كه نمی دانند مساوی هستند؟)
“انما یخشی الله من عباده العلماء” فاطر ۲۸
(و تنها بندگان دانا و دانشمند از خدا ترس آمیخته با تعظیم دارند.)
“و تلك الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الا العالمون” عنكبوت ۴۳
(اینها مثالهائی هستند كه ما برای مردم می زنیم، و جز فرزانگان، آنها را فهم نمی كنند .(و سوای خردمندان از آنها عبرت نمی گیرند و درس زندگی نمی آموزند))
+ نوشته شده در شنبه بیستم آذر ۱۳۸۹ساعت 23:3 توسط عالیه سادات موسوی | یک نظر
جایگاه علم و دانش در قران کریم
نگاهى پژوهشگرانه ودقیق به قرآن كریم، واز نظر گذراندن آیاتى كه در آن ها از علم واندیشه وعلما واندیشمندان سخن رفته است، پژوهنده را به گنجى بزرگ وثروتى انبوه مى رساند. براى مثال، در بیش از هزاروپانصد آیه، از این موضوعات سخن به میان آمده است: علم، معرفت، تعقل، تذكّر، وتدبّر كه همگى ذیل عنوان «فرهنگ» جاى مى گیرند.
حال اگر توجه كنیم كه كلّ آیات قرآن تقریباً 6400 آیه است، واگر توجه كنیم كه این آیات مربوط به همه چیز اسلام مى شود: اصول، فروع، احكام، اخلاق، روح، بدن، علوم طبیعى، جانوران، گیاهان، فلسفه، پزشكى، جامعه، سیاست، اقتصاد، روابط بین الملل، روابط فردى، خانوادگى، ملّى، منطقه اى، عبادات، معاملات، ارتش، پلیس، امنیّت، حاكم، مردم وغیره.
و از مجموع این ها تقریباً یك چهارم اختصاص به فرهنگ دارد.
آرى، اگر به همه این نكات توجه كنیم وآنها را كنار یكدیگر بگذاریم، آشكارا معلوم مى شود كه قرآن كریم تا چه اندازه به فرهنگ اهمیت مى دهد، وهیچ نظام یا دین ویا مكتبى به پاى آن نمى رسد.
آیا ـ در همه تاریخ ـ كتابى پیدا مى كنید كه براى قانونگذارى واجرا در زمینه هاى مختلف باشد وفرهنگ یك چهارم آن را به خود اختصاص داده باشد؟ هرگز!
منبع: وبلاگ توحید
+ نوشته شده در پنجشنبه هجدهم آذر ۱۳۸۹ساعت 20:21 توسط عالیه سادات موسوی | نظر بدهید
جایگاه علم و دانش در احادیث حضرت محمد (ص)
اهمیت علم و اهل علم در احادیث پیامبر (ص)
_ علمای (راستین) وارثان پیامبرانند.
_ ایمان برهنه است و لباس او پرهیزگاری است و زینت و آرایش او حیا و شرم است و ثمر و بهره او علم و آگاهی.
_ نزدیكترین مردمان به درجه نبوت اهل علم و جهادند: اما اهل علم به این خاطر كه مردم را بر آنچه كه پیامبران آورده اند ارشاد و راهنمائی می كنند، و اهل جهاد با شمشیر (و اسلحه زمان خود) (به خاطر استقرار و توسعه) آنچه كه پیامبران آورده اند جهاد میكنند.
_ عالم (واقعی) امین خدای پاك و منزه است در روی زمین (در تعلیم و توسعه دین).
_ در روز قیامت سه گروه طلب عفو و بخشش می كنند، اول پیامبران، بعد، علمای (عاملین) سپس شهدای (راه دین).
_ بامداد (یكروز) بدنبال آموختن بابی از علم بروی بهتر از آن است كه صد ركعت نماز بگزاری.
_ خداوند به هیچ عالمی، علمی نداده است مگر اینكه همان عهد و پیمانی را كه بر پیامبران بسته است بر او نیز گرفته است كه آن را (برای مردم) بیان كند و پنهان ندارد.
_ پیامبر اكرم (ص) خطاب به معاذ فرمودند: اگر خداوند یك مرد را به واسطه تو هدایت كند از دنیا و آنچه كه در دنیاست برای تو بهتر می باشد.
_ طلب علم بر هر فرد مسلمان فرض است.
_ علم را بجوئید گرچه در چین (محل دوری) باشد.
_ در روز قیامت شدیدترین افراد از نظر عذاب،عالمی است كه خداوند علم او را سودمند نساخته باشد.
_ كسی كه علمش بیشتر شود و هدایت و راستیش افزون نشده باشد، جز دوری از خدا چیزی را نیفزوده است.