محقق

  • خانه 

آیا رئیسی، رئیس قوه قضایه می شود؟؟؟

12 دی 1397 توسط فرشته ذهابيان

دادستان کل کشور به خبر انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه واکنش نشان داد. محمدجعفر منتظری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا خبر تعیین حجت الاسلام رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه که این روزها در فضای مجازی منتشر شده صحت دارد یا خیر؟ گفته «فعلا فضای مجازی است. تا به فضای حقیقی تبدیل شود طول می‌کشد.» در هفته گذشته خبری مبنی بر انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی و از سوی برخی کاربران منتشر شده بود. رئیسی در حال حاضر تولیت آستان قدس رضوی در خراسان است.

خبر توئیتری یک روزنامه‌نگار فرید مدرسی، روزنامه‌نگار چندی پیش در حساب کاربری توئیترش نوشت: «در اوایل هفته ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه قطعی شد. گفتگوهای مقدماتی با او انجام شده و جلسه میان او و صادق لاریجانی نیز برای چگونگی انتقال ریاست قوه برگزار شد. قرار شده است که معاونان قوه قضائیه نهایت همکاری را با رئیسی داشته باشند.» 

 

 نظر دهید »

هفته پژوهش

26 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

 

هفته پژوهش گرامي باد

 

 نظر دهید »

پژوهش

26 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

پژوهش، شکافتن پوسته های جهل و رسیدن به واقعیت هاست

و در این میان، هر چه تلاش وسیع تر و عمیق تر باشد، نتیجه بیشتر و بهتر است.

 نظر دهید »

میلاد امام حسن عسکری

25 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

با نام «حسن»، باب یازدهم کتاب امامت نگاشته می شود

و این، مژده ای است برای ما که چیزی به کلیّت روشنی نمانده است

چیزی نمانده به سر زدن یگانه گوهر عشق و اتمام حجت

از هم اکنون، دنیا چشمان پرفروغش را به انتظار می نشیند.

ولادت امام حسن عسکری (ع) مبارک باد

 نظر دهید »

چگونه عنوان مقاله و یا پایان نامه خود را انتخاب کنیم؟

25 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

چگونه عنوان مقاله و یا پایان نامه خود را انتخاب کنیم؟

چرا؟ چگونه؟ چه چیزی؟

اولین و مهمترین مرحله یک پژوهش ایجاد یک مسئله در ذهن پژوهش گر و هدف نهایی پاسخ به این پرسش و یا رفع یک نقص می باشد. پس پیش از هر چیز باید مسئله و دامنه پرسش مشخص گردد.

کشف مشکلات، راه های ارتقاء و ارائه راه حل برای آنها

بسیاری از پژوهش ها به حل مشکلات و یا ارتقاء یک فرآیند می پردازند. همچنین این دسته جزء قوی ترین دسته های پژوهشی هستند که به اکتشاف روشی جدید ختم می شوند و امتیاز علمی بالایی دارند. بنابراین توجه به موضوعات اکتشافی می تواند جذاب و در عین حال انرژی و زمان بر باشد.

عجله نکنید!

قبل از تصمیم گیری ابتدا کمی جستجو کنید. شاید قبل از شما شخص دیگری چنین مطلبی به ذهنش رسیده باشد و پاسخ را یافته باشد و یا شاید مطلبی که در ذهن شماست به دلایل متفاوت (مانند کمبود منابع مالی و یا امکانات) قابل اجراء نباشد. برای مثال: ساخت یک شتاب دهنده ذرات عظیم الجثه توسط یک دانشجوی فوق لیسانس هیچگاه مقدور نیست!

توانایی های خود را بسنجید

دقت کنید که شما با انتخاب یک پژوهش خود را متعهد به انجام آن می نمایید. پس قبل از هر چیز ابتدا باید توانایی های خود را در یک کفه ترازو و پژوهش را در کفه ای دیگر قرار دهید. اگر توانایی های شما به سمت پایین متمایل شد. انتخاب شما صحیح است. چند سوال ساده شما را در انتخاب صحیح راهنمایی می کند: 1. آیا دانش کافی را برای انجام پژوهش دارید؟ 2. آیا امکان اکتساب دانش کافی برای شما وجود دارد؟ 3. آیا شرایط کنونی شما برای انجام این پژوهش مهیا می باشد؟

علاقه

علاقه باعث می شود انگیزه داشته باشید و تلاش کنید، خستگی و گذر زمان حس نمی شود، حتی گاهی باعث اکتشافات بزرگ نیز می شود. پس فراموش نکنید موضوع خود را با توجه به علاقه انتخاب نمایید.

اطلاعات اولیه جمع آوری کنید

اینترنت و گوگل دو دوست قدیمی پژوهشگران هستند. اگر می خواهید پژوهشی را انجام دهید باید درباره آن کمی دانش داشته باشید. پس اینترنت را زیر و رو کنید.

مقالات مروری بخوانید

مقالات مروری در زمینه مورد نظر تهیه کنید و از آنها ایده بگیرید. گاهی به مطالب و روش هایی بر می خورید که باعث افزایش دانش و تجربه شما می شوند.به مسیری که دیگران قبل از شما رفته اند همیشه توجه زیادی داشته باشید.

مشورت کنید

با استاد راهنمای خود درباره پژوهش و ایده های خود مشورت کنید و نظر او را نیز جویا شوید.

 نظر دهید »

بانوی پژوهشگر

21 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

بانوی بافضیلت سیده فاطمه سید خاموشی ، معروف به طاهایی در اول محرم سال 1309 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی ومتدین در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدر ایشان حاج سید عبدالله خاموشی مردی پرهیزکار، صادق و کاسب پیشه و به درستی،امانت ودیانت مشهور بود و مادر ایشان بانوشوکت حاج ترخانی فرزند حاج محمد تقی ترخانی بانویی با ایمان ،عفیف واستاد صبر واخلاق بود. بانو به دلیل همنشینی با مادر از گفتار،رفتار واندیشه های او تاثیر پذیرفت و این باعث شد پایه های شخصیت و اعتقاد به توحید،نبوت وامامت در پهنه ی وجودش ریشه بدواند ودر حدود سال 1321 هجری شمسی در سن 12سالگی با سید جلال الدین طاهایی ازدواج کردندکه این ازدواج نقطه شروعی برای این بانوی فاضله بودتا بتواند به مدت 10سال از محضرپدر شوهر وهمسر خود علم آموزی کند وپایه های علمی خود را استحکام بخشد. بانو که به همراه همسرش از تهران به مشهد آمدند وروحش تشنه علم بود هم جواری باآیت الله سید علی خامنه ای راغنیمت شمرد و باعث به وجود آمدن مکتب نرجس در سال 1345 شد ودر سال1379 به منظور اگاهی یافتن از از پیشرفت های علمی وپژوهشی کشور و ساماندهی تحقیقات وپایان نامه های حوزوی واحد پژوهشی مدرسه را راه اندازی کرد ودر سال 1381اولین سایت را در حوزه های علمیه ی بانوان کشور راه اندازی کرد. مهمترین عامل دلگرمی استادان و پژوهشگران مدرسه حضور مستمر استاد در جلسات مختلف پژوهش ، نشریه، سایت وپی گیری مربوط به حرکت های علمی بود. سخن مقام معظم رهبری در خصوص ایشان « مکتب نرجس در آن دوران نقش اساسی در پیروزی انقلاب ایفا کرد و سر کار خانم طاهایی در روشنگری بانوان نقش به سزایی داشتند، ایشان به همراه ما و شهید هاشمی نژاد سه ضلع یک مثلث تبلیغی را تشکیل می دادیم.» آثار استاد طاهایی که شاگردانش آن ها را به صورت کتاب تدوین کردند، عبارت اند از:

1- سیری در خطبه فدک 2- درس هایی از محضر امام حسن عسکری علیه السلام 3- رهنمود های تربیت دینی 4- شرحی بر دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام 5- سیری در زیارت عاشورا 6- معیار شناخت شیعه 7- ویژگی های معلم شایسته 8- ویژگی های عباد الرحمن

 نظر دهید »

جایگاه تحقیق و پژوهش از نظر اسلام

21 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

اين مطلب روشن است كه، اسلام و قرآن آدمي را به تحقيق و تتبع تشويق مي كنند و او را وا مي دارند تا در سايه آن جلوه حق را بدانگونه كه هست عيان سازند. اين امر از نظري براي خود شخص و از سويي براي ديگران لازم و ضروري است، امّا از نظر خود از آن بابت كه او بايد بداند چه راه و روشي براي زندگي خود برگزيده است، آنچه كه او مشي مي كند طريق صواب است يا خطا، تنها كاوش و تحقيق است كه پرده از اين راز بر مي دارد. به همين جهت پذيرش اصول اعتقادي در اسلام بايد از روي تحقيق باشد وگرنه ايمان شخص ارزشي ندارد؛ و متعاقب آن تحقيق قبل از هر عملي عين صواب است.

امّا از نظر ديگران بايد بگوييم اگر انسان را به عنوان فردي متعهد و مسئول بشناسيم بر او لازم مي شود كه از حقايقي كه خود به دست آورده، ديگران را نيز آگاهي دهد و يا خود در برابر عمل و رفتار ديگران احساس مسئوليت كند به تحقيق و كشف حقيقت بپردازد و لذا آن كس كه امكان و قدرت تحقيق را دارد مسئوليت بيشتري را در قبال جامعه پيدا مي كند.

آيات قرآني كه دلالت بر ضرورت و اهميت تحقيق و شناخت مي نمايد بر اساس نحوه دلالتشان به چند دست تقسيم مي شوند:
الف ـ تشويق به فراگيري; مانند آية 9 سورة زمر: ” قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون انمايتذكراولوا الالبب (زمر،9) بگو اي رسول آنان كه اهل علم ودانشند با مردم جاهل نادان يكسانند؟ خردمندان متذكر مطلبند.”

ب ـ توبيخ كاهلان; مانند آية 185 سورة اعراف كه ميفرمايد: “أَوَ لَمْ يَنظُرُواْ فِي مَلَكُوتِ السَّمَـَوَ َتِ وَالأَْ رْض;(اعراف،185) آيا بر ملكوت آسمانها و زمين نظر نمي افكنيد".

ج ـ تعظيم عالمان، مانند آية 28 سورة فاطر: “يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـََّؤُا;از ميان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او ميترسند". يا: “يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـَت;(مجادله،11) خداوند كساني را كه ايمان آورده اند و كساني را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمي مي بخشد".

د ـ ذم تقليد، مانند آية 3 سورة حج: “وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُجَـَدِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَـَنٍ مَّرِيدٍ ; گروهي از مردم، بدون هيچ علم و دانشي به مجادله دربارة خدا بر ميخيزند; و از هر شيطان سركشي پيروي مي كنند".

ه - تكريم علم، مثل آية 99 سورة حجر: “وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّيَ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ ; خداوند را عبادت نما تا به يقين نائل گردي.” و نيز آية 12 سورة طلاق: “اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَـَوَ َتٍ وَ … لِتَعْلَمُوَّاْ أَنَّ اللَّهَ عَلَيَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير; خداوند همان كسي است كه هفت آسمان را آفريد، و… تا بدانيد خداوند بر هر چيز تواناست".


از آنچه گذشت دانسته مي شود، از نظر قرآن كريم انسان در جميع شئون و ارتباطات خود، موظف است بر اساس تحقيق و پژوهش راه را طي كند. در احاديث نيز به اين مسأله مهم در موارد متعددي اشاره گرديده است مانند: “اطلبوا العلم و لو بالصين فان طلب العلم فريضة علي كل مسلم; دانش و تحقيق را فرا گيريد اگرچه در كشور چين باشد; زيرا فراگيري علم بر هر فرد مسلماني واجب است".(ر.ك: ميزان الحكمه، محمد ري شهري، ج 3، ص 2070، ح 13740.)

https://article.tebyan.net/

 نظر دهید »

انواع مقالات علمی

21 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

انواع مقاله علمی

مقاله پژوهشی:

این مقالات شامل مقالاتی هستند که حاصل فعالیت‌های پژوهشی یک پژوهشگر یا یک گروه علمی است. این نوع مقاله رایج‌ترین مقاله علمی است و بیشتر مجلات تنها مقالاتی که از نوع پژوهشی باشند را پذیرش می‌کنند.

مقاله مروری:

این نوع مقالات به بررسی یک موضوع علمی می‌پردازد و بسیاری از مجلات ذکر می‌کنند که این نوع مقالات باید توسط یک فرد صاحب‌نظر در آن حیطه پژوهشی نوشته شود. برخلاف این رویه، در ایران مقالات مروری توسط بسیاری از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد نوشته می‌شود و در بیشتر همایش‌ها ارئه می‌گردند!

مقاله تحلیلی:

در این مقالات مؤلف با استفاده از منابع پیشین، نظریه خاص و نوین در حوزه کار خود مطرح می کند. ممکن است نویسنده با نگرشی انتقادی به بحث درباره نظریه های پیشین بپردازد. در این صورت، مؤلف نظریه های موجود را مورد تحلیل قرار می دهد و با استدلال و بهره گیری از شواهد، برتری نظریه ای را بر نظریه های دیگر نشان می دهد.

مقالات گزارش مورد :

در این نوع از مقالات که بیشتر در علوم زیستی و پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد یک مورد خاص و یا یک بیماری نادر معرفی می‌گردد. گزارش کوتاه معمولاً اگر در طی یک پژوهش یک نتیجه مهم علمی به دست آید در قالب گزارش کوتاه ارائه می‌گردد. این نوع پژوهش در بیشتر مواقع شامل پژوهش‌های در حال انجام است.

 

 نظر دهید »

مطالبی در مورد پژوهش

14 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است. تأکید بر پژوهش و تشویق پژوهش گران و دانشمندان به فعالیت های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهم ترین راه های رسیدن به خودکفایی است

. نامگذاری روز پژوهش پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز‪ 25 ‬ آذر از سوي «شوراي فرهنگ عمومي كشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاري شد. وزارت علوم تحقيقات و فناوري نيز از سال ‪ 1379 ‬ چهارمين هفته آذر ماه را به نام هفتة پژوهش نام‌گذاري كرد و از سال ‪1384‬ اين نام به «هفته پژوهش و فناوري» تغيير يافت.‬‬‬‬‬‬ ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجليل از پژوهشگران برتر، شناسايي و طرح مشكلات و چالش‌هاي پيش روي و ارتقاء سطح پژوهش و فناوري در كشور از جمله اهداف اين اقدام بود. در اين راستا هر سال مراسم هفتة پژوهش با مشاركت بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي كشور برگزار مي‌شود. تقدير از مقالات برتر، تقدير از پژوهشگران‌ نمونه، تقدير از مدير تحقيق نمونه، تقدير از پروژه‌هاي برتر و انتشار كارنامه پژوهشي در هر سال از مهم‌ترين برنامه‌هاي هفته پژوهش است.

پژوهش چیست؟ پژوهش، به معناي عام، بررسي يا كاوشي سخت كوشانه و به معناي خاص، تحقيق و تجربه‌اي جامع با هدف‌ كشف واقعيت‌هاي نو و تفسير درست اين واقعيت‌ها، تجديد نظر در نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين پذيرفته شده در پرتو واقعيت‌هاي كشف شده و به كارگيري عملي نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين جديد است. در معنايي ديگر، پژوهش فرايند رسيدن به راه حل‌هاي قابل اطمينان از طريق گردآوري، تحليل و تفسير داده‌ها به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده و نظام‌منداست.

اهميت پژوهش پژوهش يكي از اساسي‌ترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعة همه جانبة يك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است. بنابر اين نوع و سطح فعاليت‌هاي پژوهشي يكي از شاخص‌هاي اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي‌شود. موفقيت در تمام فعاليت‌هاي مربوط به توسعه از جمله صنايع، كشاورزي و خدمات به نحوي به گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي بستگي دارد. پژوهش يكي از محورهاي مهمي است كه ضامن پيشرفت و توسعة پايدار در هر كشور به شمار مي‌آيد. اگر پژوهشي صورت نگيرد، دانش بشري افزايش نخواهد يافت و دچار سكون و ركود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشي نيز از پويايي و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاين رو يكي از عوامل اساسي پيشرفت در كشورهاي توسعه يافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پيشرفت و توسعه، ارتباط مستقيمي با تحقيقات علمي دارد و رشد و توسعة كشورهاي پيشرفته در نتيجة سرمايه‌گذاري در بخش پژوهش است. حجم وسيع پژوهش‌هاي علمي در كشورهاي توسعه يافتة صنعتي گوياي اين واقعيت است.

منطق پژوهش پژوهش، فرايندي منطقي و معقول است كه هدف آن كشف روابط بين پديدارها است. به دليل نظم و ترتيب حاكم بر پديدارها و رويدادها، امكان تنظيم قوانين، اصول و نظريه‌ها در رشته‌هاي گوناگون فراهم شده است و اين قوانين و اصول و نظريه‌ها، به نوبة خود گوياي نظم و همساني موجود در پديده‌هاست.

 نظر دهید »

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد تربیت نویسنده در حوزه علمیه

14 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

شيوه‌ي تربيت نويسنده در حوزه‌هاي علميّه از نظر آیت الله مکارم شیرازی من فكر مي‌كنم نويسندگي داراي پنج مرحله است: مرحله‌ي اول: مطالعه‌ي آثار نويسندگان خوب اگر وقت داريد روزي نيم ساعت يا يك ساعت كتاب‌هايي را كه از نظر نويسندگي و محتوا خوب است، نه يك روز و دو روز، نه يك ماه و دو ماه، بلكه ماه‌ها پشت سرهم مطالعه كنيد. اگر آدم با ذوقي باشد شش ماه، يك سال بايد مطالعه كنيد و اين مطالعه نبايد قطع شود. ريزه‌كاري‌هايي كه در كلمات نويسندگان است تجارب يك عمر آنهاست، بايد اين تجارب را استفاده كرد. كتاب‌هاي خوبي به زبان عربي و فارسي است كه از هنر برخوردار مي‌باشد. نويسندگي هنر و علم است، همان‌گونه كه بيان و سخنراني هنر است. سخنرانان خوب، فقط عالم‌هاي خوبي نيستند، بلكه هنرمندان خوبي هم هستند. اگر انسان بخواهد در اين هنر پيشرفت كند بايد مدت‌ها آثار هنرمندان واقعي را كه در اين ميدان فعاليت نموده‌اند، مطالعه كند. تجربه‌اي در اين مسأله دارم. در طول 30، 40 سال اگر بخواهم مطلب خوبي بنويسم، در صورتي كه چند صفحه از كتاب نويسنده‌اي خوب را مطالعه كنم و سپس مطالبي را بنويسم، مي‌بينم قلم مي‌جوشد، اما وقتي بدون مطالعه‌ي قبلي مي‌نويسم، آن جوشش و جريانِ قلمي نيست.

مرحله‌ي دوم: نوشتن پس از مطالعه‌ي آثار ديگران بايد طلاب را عادت داد كه بعد از آنكه نوشته‌هاي خوبي را مطالعه كردند، كتاب را روي هم بگذارند و مجدداً آن مطلب را خودشان بنويسند. سپس بين نوشته‌ي خودشان و نوشته‌ي آن نويسنده‌ي هنرمند، مقايسه كنند. از مقايسه‌ي اين دو با هم، ضعف‌ها و قوت‌ها معلوم مي‌شود. نويسنده چگونه وارد بحث شد؟ چگونه خارج شد؟ جمله‌بندي‌ها و تعبيرات چگونه بود؟ كلماتي را كه من به جاي او گذاشتم چيست؟ آن كلماتي كه او انتخاب كرده چيست؟ در يك مقايسه مي‌تواند، تفاوت اين دو را اندك اندك بفهمد.

مرحله‌ي سوم: تجربه‌ي مستقل در نوشتن صاحبان قلم خودشان به نوشتن موضوعي به طور مستقل شروع كنند، بي‌آنكه اين موضوع را در نوشته‌ي ديگري مطالعه كرده باشند، بعد همين موضوع را به استاد قلمشان بدهند. اين راه را بدون استاد نمي‌توان پيمود و فردي كه بخواهد بدون استاد اين مسير را بپيمايد، به بيراهه‌ها، سنگلاخ‌ها و اشتباهات مي‌افتد. بهترين راه اين است كه شما چيزي بنويسيد و آن را به استاد بدهيد، تا او به شما فنون نگارش را ياد دهد. كلي‌گويي در اين مسائل كم اثر است. اگر فرد نوآموز كليات و قواعد را هم مي‌خواهد بيان كند، بايد از نوشته‌اي كه استاد نوشته است، بهره گيرد. مثلاً يكي از مسائل مهمي كه ما، در نويسندگي به آن كم اهميت مي‌دهيم، حسن مطلع و حسن ختام است. نويسنده‌ي خوب اولين جمله‌اي را كه مي‌نويسد، بايد جاذبه داشته باشد، نويسنده بايد يك ضربه محكم وارد كند و طرف را جذب كند اين حسن مطلع است. در پايان هم كه نوشته را تمام مي‌كند، نه با يك كلمه‌ي عادي و معمولي. مطلب خوبش را بايد آخر كار بگذارد كه وقتي خواننده نوشته را تمام مي‌كند، لذت آن تا مدتي در ذائقه‌ي فكرش باشد. مثلاً من مي‌خواهم شيوه‌ي نويسندگي شيوا و دلنشين را به نوآموز ياد دهم. بايد نوشته‌ي‌ خوبي را در دست بگيرم و به آن كسي كه مي‌خواهد تربيت شود، بگويم: ببين اين نويسنده از كجا شروع كرده و به كجا پايان داده است؟ نوشته‌ي خوب ابتداي كتاب را حسن مطلع مي‌گويند و جملات دلنشين پايان نوشته را حسن ختام مي‌نامند. چنين نوشته‌اي دلالت بر فني بودن آن مي‌كند و نشان دهنده‌ي مهارت نويسنده است كه از سخنان شيريني شروع كرده و به سخنان شيرين، ختم كرده است. گاهي يك سلسله مسائل تلخ است و نويسنده مجبور است آن را بگويد. در اين صورت بايد اين مطلب را در لابه‌لاي بحث بگويد. آغاز با تلخي شروع نمي‌شود. پايان با تلخي پايان پيدا نمي‌كند، اين نكات را بايد در يك نوشته و نمونه براي نوآموز اجرا كرد. مرحله‌ي چهارم: نشر اثر آثاري كه نويسندگان مي‌نويسند، بايد منتشر شود. بنده اگر نوشته‌اي را براي خودم مي‌نويسم زياد به آن اهميت نمي‌دهم، اما اگر مي‌دانم فردا اين نوشته در مجله‌اي مربوط به حوزه‌ي علميه‌ي قم منتشر مي‌شود، از جهت محتوا، شيوه‌ي تنظيم مطالب، زيبايي و دلنشيني جملات، حسن مطلع و حسن ختام، تلاش فراواني براي آن انجام مي‌دهم. همين عامل سبب مي‌شود كه من تمام استعدادم را به كار گيرم. شما وقتي براي دو نفر يا دو هزار نفر سخنراني كنيد، براي اين دو سخنراني يكسان مطالعه نمي‌كنيد. براي اينكه استعدادها شكوفا شود، بايد نشرياتي در حوزه‌ها باشد، آثار نويسندگان هر چند مبتدي، كم‌كم منتشر شود و نوآموزان ببينند آثارشان منتشر مي‌شود و اين سبب شود كه نبوغ‌شان را به‌كار بيندازند. وقتي آثار منتشر شد، مورد نقد واقع مي‌شود و نقدها سبب تكامل و پيشرفت كار است.

مرحله‌ي پنجم: نقد اثر آخرين مرحله، آن است كه عده‌اي كه اهل قلم مي‌شوند، كم‌كم جلسات گروهي نقد و بررسي تشكيل دهند. نقد و بررسي همان طرز كاري است كه ما در بحث‌هاي فقه و اصول فقه داريم. طلبه‌ها وقتي مقدار زيادي درس خارج فقه و اصول فقه مي‌خوانند و كمي مسلط مي‌شوند، جلساتي به نام جلسات بحث كمپاني3 تا 5 نفره با هم تشكيل مي‌دهند و يك مسأله را تعقيب مي‌كنند. هر كدامشان آن روز مطالعه مي‌كند، مسأله را مطرح مي‌كند و ديگري نقد، بررسي و صحبت مي‌كند و همين نقد و بررسي گروهي باعث پيشرفت است. اگر اين پنج مرحله به ترتيب براي نويسندگان در حوزه‌هاي علميه تعقيب شود طلاب، اهميت نويسندگي را هم بدانند، در اين صورت مي‌توان نسبت به آينده‌ اميد داشت.

منبع: چکامه های پژوهشی، نشریه پویش، شماره 1

 نظر دهید »

بانوی پژوهشگر

14 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

بانوی بزرگوار، سیده مكرمه نصرت امین، معروف به بانوی ايرانی در سال 124۷ )ه، ش( مطابق ماه ذی الحجه الحرام 1312 )ه،ق( درخانواده متدين، اصیل و نجیب در اصفهان ديده به جهان گشود. پدر بزرگوارشان حاج سیّد محمّد علی امین التجار فردی شريف، مومن و از بازرگان سرشناس متدين بوده است و مادر ايشان زهرا دختر حاج سیّد مهدی مقلب به جناب است که بانويی متدين و اهل ذکر و خیرخواه محرومان بوده است. از همان کودکی عنايات خاص حق تعالی و تابش محبت الهی و گرايش به حقیقت وجود توحید نهفته در فطرت او آشكار بود. دوران اولیه زندگی بانو هم زمان باحكومت ستم شاهی قاجار و نفوذ غرب و تهاجم وسیع فرهنگ غرب زدگی، تجمل گرايی و دور شدن از هويت اصلی و حقیقت دينی بود. در اين موقعیت حساس پدر و مادرش از چهار سالگی وی را برای فراگیری قرآن، خواندن و نوشتن به مكتب می فرستند تا به مدد الهی او را از تهاجم زمانه و انحرافات و خود باختگی ها حفظ نمايد. جالب است بدانیم، 15 سالگی به ازدواج و همسری پسر عمويش درآمد ولی زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان در فراگیری دانش او اثری نگذاشت. وی همواره بر طريق تحصیل علم تذهیب وخودسازی و عرفان و مراقبت از - خود بود تا اينكه در ۶0 سالگی نور اجتهاد در وجودش آشكار شد و با انتشار اوّلین کتاب به نام )اربعین هاشمیه( به زبان عربی که در آن چهل حديث را در زمینه های مختلف کلامی، فلسفی، فقهی، اصولی و اخلاقی بسیار عمیق و زيبا تجزيه و تحلیل و نظريه های بديعی را مطرح نمود اين اثر، در نظر علما و انديشمندان، بسیار ارزشمند و عمیق جلوه گر شد و علما از آن استقبال شايانی کردند. آثار پژوهشی ايشان کتاب های خود را به نام بانوی ايرانی يا بانوی اصفهانی به چاپ رسانده است که عبارتند:  الاربعین الهاشمیه فی شرح جمله من الاحاديث الوارده فی العلوم الدينیه )به زبان عربی(  سیر وسلوک در روش اولیاء طريق سیر سعداء.  معاد يا آخرين سیر بشر .  روش خوشبختی وتوصیه به خواهران ايمانی.  اخلاق و راه سعادت. آثار منتشر نشده بانو  حاشیه الاسفارلاربعه  حاشیه فوائدالاصول شیخ الانصاری

 نظر دهید »

فرموده امام علي عليه السلام

12 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

 نظر دهید »

چطور مقاله نويس خوبي شويم؟

12 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

اگر مي خواهيد مقاله نويس خوبي شويد بايد به نكات زير را مورد توجه قرار دهيد.

 

1- تا مي توانيد مقاله بخوانيد. 

يك جمله قديمي هست كه مي گويد اگر مي خواهيد موفق باشيد، فقط كافي است كارهايي كه افراد موفق انجام داده اند را تكرار كنيد. براي اينكه مقاله نويسي را شروع كنيد، بايد ابتدا مقالات بسياري را در حيطه خودتان بخوانيد.

2- يك پژوهش را  عينا تكرار كنيد. 

شما مي توانيد يك مقاله را انتخاب و عينا آن را انجام دهيد. اين كار در دنياي علم بسيار مرسوم است چرا كه هر پژوهشي بايد بار ها تكرار شود تا بتوان در مورد آن با قطعيت نظر داد. شما مي توانيد ابزار ها و پرسشنامه هاي آن پژوهش را دوباره اجرا كرده و مطابق با آن مقاله، خودتان شروع به نوشتن مقاله كنيد.

3- از همايش ها شروع كنيد

همايش ها را مي توان يك كلاس آموزش مقاله نويسي دانست. ب خلاف نظر برخي افراد، همايش ها به درد نخور نيستند. حداقل فايده آن ها اين است كه بسياري از دانشجويان مقاله نويسي را از ارسال مقاله براي همايش شروع مي كنند. در همين سايت صدها همايش معرفي شده است. يكي را انتخاب كنيد و يك مقاله هرچند ضعيف را براي آن ارسال نماييد. حداكثر چيزي كه از دست خواهيد داد اين است كه مقاله شما رد خواهد شد. همچنين مي توانيد در چند همايش بدون ارائه مقاله شركت كنيد.

4- هر چه زودتر يك مقاله بد بنويسيد

منظور اين است كه نوشتن يك مقاله هر چند كه ضعيف و بسياري ابتدايي باشد، از ننوشتن آن بهتر است. حتي مي توانيد همين امروز يك مقاله بنويسيد.

 

5- از كساني كه تجربه نوشتن دارند كمك بگيريد.

يك مقاله را با قلم خود بنويسيد. از يك نفر كه قبلا مقاله نوشته است، بخواهيد مقاله شما را بخواند و اشكالات آن را به صورت كامنت براي شما بنويسد. اين كامنت ها بهترين ابزار براي يادگيري مقاله نويسي هستند و شما با استفاده از اين روش يك مقاله نويس عالي خواهيد شد.

6- يك چار چوپ مقاله تهيه كنيد.

اكثر مقالات ساختار استانداردي دارند. فقط كافي است ساختار يك مقاله را پيدا كنيد و مطالب تان را در آن بنويسيد.

7- فعلا جزئيات را كنار بگذاريم

لازم نيست اول مقاله شما كامل ترين مقاله باشد. اينكه اسامي جداول يا نمودار چگونه باشد، يك ابزار را چگونه گزارش كنيد. در مقدمه به چه پژوهش هاي اشاره كنيد و مواردي از اين دست براي شروع نگارش يك مقاله لازم نيست. كم كم و با نوشتن هر مقاله قدرت قلم شما بهتر خواهد شد

8- زياد كمال طلب نباشد.

قرار نيست همه كار هاي يك مقاله را به تنهايي انجام دهيد. لازم نيست حتما تمام. نرم افزار هاي آماري را بلد باشيم تا يك مقاله بنويسيد. اگر قرار بود يك نفر به تنهاي مقاله بنويسد پس چرا اكثر مقالات چندين اسم دارند؟ حتي بسياري از پژوهشگران بسيار مطرح هم از نرم افزار هاي آماري را بلد نيستند. بنابراين سعي كنيد از دوستان تان كمك بخواهيد و اولين مقاله را به صورت تيمي بنويسيد.

 

 نظر دهید »

فرموده مقام معظم رهبري در خصوص پژوهش

12 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

 نظر دهید »

توليد ثروت از راه دانش

12 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

                                                                                                                 

سخنان مقام معظم رهبري درخصوص اينكه دانش مي تواند منبعي براي توليد ثروت باشد.

 

 

     

 نظر دهید »

چگونه خاطره بنويسيم؟

12 آذر 1397 توسط فرشته ذهابيان

يكي از روش هاي تقويت نويسندگي، خاطره نويس است.

اما چگونه خاطره بنويسم؟؟؟

چگونگي خاطره نويسي

براي شروع كار عملي و نوشتن خاطره بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد.

1- سوژه 

 الف) امروز چه اتفاقي مهمي براي من افتاد كه نظرم را به خود، جلب كرد؟ 

 ب) چرا اين اتفاق در ذهن من ماندگار شد و نقطه قوت آن كجا بود؟ 

نويسنده خاطره بايد در هنگام نوشتن، دقت كافي را داشته باشد كه نقطه قوت كار كجا بوده است كه باعث ماندگاري آن در ذهن شده است. و بر همين اساس آن را پر رنگ تر نمايان كند تا در ذهن مخاطب نيز ماندگار شود.

2- رواي 

 پس از يافتن سوژه مورد نظر خود، براي نگارش خاطره، نوع رواي را هم نسبت به خاطره و متناسب با موضوع آن تعيين كنيد. در اين بخش تاغ حد امكان از راوي سهيم در ماجرا براي بيان خاطره استفاده شود

3- نوع خاطره

در اين بخش نويسنده بايد با توجه به موضوع، كلي نگر و جزئي نگر بودن خاطره خود را مشخص كند. اگر خاطره او داراي حادثه نادر و جذابي باشد، بايد با كم كردن شاخ و برگ روايت، نقش حوادث را برجسته كند و خاطره را به صورت كلي نگر بيان كند. اگر هك خاطره اش عادي و معمولي باشد، مي تواند با دقت در جزئيات صحنه ها، فضا سازي هاي ماهرانه و شناساندن شخصيت هاي خاطره براي مخاطب، ضعف « اندك بودن سير حوادث» را بپوشد.

4- آغاز خاطره 

 نويسنده خاطره مي تواند به چند روش خاطره را شروع كند. روش هاي كه حتي شما هم مي توانيد پديد آورنده برخي از آن ها باشيد. براي آن كه بتوانيد تا هنگامي كه به پختگي نسبي در اين كار دست مي يابيد، به سادگي خاطره اي كه در ذهنتان وجود دارد را بر كاغذ بياوريد.

عبارت هاي كه براي شروع خاطره مي توانيد از آن ها استفاده كنيد، موارد زير هستند:

 1- استفاده از يك زمان و يا مكان. « سال 58 بود …» يا « نزديك مرز عراق بوديم كه …»

 2- استفاده از يك صحنه ساكن و جان بخشيدن به آن:« من و زهرا لب دريا نشسته بوديم كه …»

 3- استفاد از يك مقطع سني تحصيلي:« كلاس اول ابتدايي بودم…»

 4- استفاده از وضعيت هوا:«د هوا ابري بود» 

 5- استفاده از جملاتي از جمله:«  ياد بخير آن روزها…» يا « يادم مي آيد كه…» 

و…

 

منبع: سيد حسين اسحاقي. آداب كتاب نويسي. چاپ اول. زمستان 94. نشر هاجر

 

 نظر دهید »

میلاد امامحسن مجتبی علیه السلام

10 خرداد 1397 توسط فرشته ذهابيان

 

میلاد با سعادت امام حسن علیه السلام مبارک 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

نکاتی در مورد نوشتن چکیده مقاله

10 خرداد 1397 توسط فرشته ذهابيان

1- دقیق باشد

2- مختصر باشد

3- بدون ارزشیابی باشد

4- استفاده از افعال مناسب

5- رعایت استاندار جملات

 

 نظر دهید »

نشست علمی - پژوهشی با موضوع حمایت از کالای ایرانی

10 خرداد 1397 توسط فرشته ذهابيان

 

 

 

 

 

 

 

در تاریخ 1397/3/7 در حوزه علمیه فاطمیه یاسوج نشست علمی- پژوهشی با عنوان حمایت از کالای ایرانی با سخنرانی دکتر ستار هدایت خواه، در جمع طلاب برگزار شده. در این نشست ابتدا آقایی هدایت خواه به این موضوع پرداختند که نامگذاری های که برای  سال ها از طرف مقام معظم رهبری صورت می گیرد، اولا براساس کارشناسی دقیق با توجه به نیاز ها و اولویت های کشور است، ثانیا، این نامگذاری صرفا جنبه تشریفاتی ندارد.ایشان در ادامه فرموند که در چند سال اخیر  مقام معظم رهبری با توجه به وضع نابسامان اقتصادی، نامگذاری سال ها را در همین حیطه قرار دادند. امسال هم نیز حمایت از کالای ایرانی را مطرح کردند. آقای دکتر در ادامه بیان کردند که عامل اصلی  برای  کاهش بیکاری،  حمایت از کالای ایرانی و تولید کنندگان داخلی است و اینکه اگر  ملت از کالای ایرانی حمایت کنند  بین کارخانه ها و مراکز تولیدی نوعی رقابت در جهت بالا بردن کیفیت محصول ایجاد می شود. و از طرفی  افزایش تولید ملی باعث افزایش صادرات و این یعنی وارد ارز به کشور است . وی افزودند که حمایت از کالای ایرانی فقط مختص به ملت نیست بلکه نقش دولت در این عرصه باید پر رنگ تر باشد یعنی دولت با دادن تهسیلات  کم بهره و کاهش واردات محصولات که در داخل تولید می شود، می تواند نقش مؤثری در افزایش تولد ملی داشت. ایشان در پایان خاطر نشان کردند که تولید کنندگان نیز باید با بالا بردن کیفیت و قیمت مناسب محصولات، مردم را به خرید از  کالای ایرانی سوق بدهند.

 نظر دهید »

مهدی جان بیا...

31 اردیبهشت 1397 توسط فرشته ذهابيان

 1 نظر

حدیث از امام علی علیه السلام

31 اردیبهشت 1397 توسط فرشته ذهابيان

قال امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:

« کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء»

« چه بسا روزه داری که از روزه اش جزء گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد و چه بسا شب زنده داری که از نمازش جز بی خوابی و سختی سودی نمی برد»

( نهج البلاغه، حکمت 145)

 نظر دهید »

تاریخ قضاوت خواهد کرد...

24 اردیبهشت 1397 توسط فرشته ذهابيان


 نظر دهید »

چه آیاتی از قرآن با موضوع پژوهش و کسب علم و دانش می باشند؟

10 اردیبهشت 1397 توسط فرشته ذهابيان

قرآن مجید آغازین آیات نازل شده اش بر خواندن تاکید دارد و بر دانستن اصرار می ورزد و نیز در الرحمن بر بیان و در سوره اسرا بر پژوهش و یقین برگفتار اشاره صریح دارد 17 بار در آن اولوا الالباب آمده و بارها اولی النهی و لقوم یعلمون ، لقوم یعقلون
اشاره دارد از آیات این کتاب مقدس به روشنی بر می آید که مخاطبان قرآن اهل علم و حکمت و یقین و تحقیق می باشند و در آن از ارزش این گروه بسیار سخن رفته است
آیاتی چون
هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون ( زمر - 9)
و لا تقف ما لیس لک به علم (اسراء-36 )
یرفع الله الذین آمنوامنکم والذین اتوا العلم درجات ( مجادله - 11 )
الرحمن علم القران علمه البیان ( الرحمن- 2)
ان فی خلق السموات والارض واختلاف اللیل و النهار لایات لاولی الالباب الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السموات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار ( آل عمران - 190)
فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا یعلمون ( انبیاء- 7)
و بسیار ازپرسش هایی که در قران کریم آمده
و نشان از توجه خداوند به سئوالات مومنان دارد .

 1 نظر

تبریک میلاد آقا امام زمان

10 اردیبهشت 1397 توسط فرشته ذهابيان

   

   کاش  روزی بنویسند به دیوار بقیع:"کارگران مشغول کاراند!احداث ضریح”

 کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:"چند روزی مانده به اتمام ضریح”
      کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:"مهدی فاطمه آید،تماشای ضریح”
      کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:"عید امسال:نماز:صحن بقیع”
      کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع:"فلش راهنما،مرقد زهرای شفیع”
                        به یقین یوسف ما آمدنی ست

 

 نظر دهید »

گام های پژوهش

20 خرداد 1396 توسط فرشته ذهابيان

آشنایی با گام های تحقیق

 برای اینکه یک پژوهشگر بخواهد تحقیقی را اجرا کند باید گام های زیر را بردارد:

1. انتخاب مسأله و شناسایی  ماهیت و ابعاد

2. شناسایی پیشینه پژوهشی و پیدایی

3. هدف گزینی

4. پرسش شناسی و فرضیه گزینی

5. مطالعه جستاری برای داده گزینی

6. ارائه هندسه پژوهش

7. مطالعه متنی و محتوای برای داده آوری و فراهم کردن پرونده علمی

8. تبدیل داد ها به یافته ها و تدوین پژوهش نامه

 

 

اولین گام در تحقیق شناخت مسئله و یا همان انتخاب موضوع است. موضوع تحقیق باید دارای ویژگی های زیر باشد:

1. دغدغه درونی و فکری پژوهشگر باشد

2. شفاف و گویا باشد

3.جزئی باشد

4. تازگی داشته باشد 

5. متناسب با گرایش علمی پژوهشگر 

6. قابلیت و ارزشمندی تحقیق 

7. منابع آن موجود و در دسترس باشد

 1 نظر

فرموده مقام معظم رهبری در مورد سند 2030

20 خرداد 1396 توسط فرشته ذهابيان

 نظر دهید »

حدیثی از امام حسن علیه السلام

20 خرداد 1396 توسط فرشته ذهابيان

 

 نظر دهید »

جایگاه پژوهش در قرآن و کلام ائمه

20 خرداد 1396 توسط فرشته ذهابيان

در قرآن كریم شواهد و نمونه های زیادی دال بر فضیلت علم و علم آموزی وجود دارند از جمله خداوند می فرماید:

“یرفع الله الذین آمنوا منكم و الذین اوتوا العلم درجات” مجادله ۱۱

(خداوند كسانی از شما را كه ایمان آورده اند بالا می برد و به كسانی كه بهره ای از علم دارند درجات بزرگی می بخشد.)

ابن عباس در تفسیر این آیه گفته است: علمای (عاملین) نسبت به سایر مومنان (عامی) هفتصد درجه فرق دارند كه فاصله هر درجه نسبت به درجه دیگر پانصد سال راه است.

“قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون” زمر ۹

(بگو آیا كسانی كه می دانند و كسانی كه نمی دانند مساوی هستند؟)

“انما یخشی الله من عباده العلماء” فاطر ۲۸

(و تنها بندگان دانا و دانشمند از خدا ترس آمیخته با تعظیم دارند.)

“و تلك الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الا العالمون” عنكبوت ۴۳

(اینها مثالهائی هستند كه ما برای مردم می زنیم، و جز فرزانگان، آنها را فهم نمی كنند .(و سوای خردمندان از آنها عبرت نمی گیرند و درس زندگی نمی آموزند))

+ نوشته شده در شنبه بیستم آذر ۱۳۸۹ساعت 23:3 توسط عالیه سادات موسوی | یک نظر
جایگاه علم و دانش در قران کریم
نگاهى پژوهشگرانه ودقیق به قرآن كریم، واز نظر گذراندن آیاتى كه در آن ها از علم واندیشه وعلما واندیشمندان سخن رفته است، پژوهنده را به گنجى بزرگ وثروتى انبوه مى رساند. براى مثال، در بیش از هزاروپانصد آیه، از این موضوعات سخن به میان آمده است: علم، معرفت، تعقل، تذكّر، وتدبّر كه همگى ذیل عنوان «فرهنگ» جاى مى گیرند.
حال اگر توجه كنیم كه كلّ آیات قرآن تقریباً 6400 آیه است، واگر توجه كنیم كه این آیات مربوط به همه چیز اسلام مى شود: اصول، فروع، احكام، اخلاق، روح، بدن، علوم طبیعى، جانوران، گیاهان، فلسفه، پزشكى، جامعه، سیاست، اقتصاد، روابط بین الملل، روابط فردى، خانوادگى، ملّى، منطقه اى، عبادات، معاملات، ارتش، پلیس، امنیّت، حاكم، مردم وغیره.
و از مجموع این ها تقریباً یك چهارم اختصاص به فرهنگ دارد.
آرى، اگر به همه این نكات توجه كنیم وآنها را كنار یكدیگر بگذاریم، آشكارا معلوم مى شود كه قرآن كریم تا چه اندازه به فرهنگ اهمیت مى دهد، وهیچ نظام یا دین ویا مكتبى به پاى آن نمى رسد.
آیا ـ در همه تاریخ ـ كتابى پیدا مى كنید كه براى قانونگذارى واجرا در زمینه هاى مختلف باشد وفرهنگ یك چهارم آن را به خود اختصاص داده باشد؟ هرگز!
منبع: وبلاگ توحید

+ نوشته شده در پنجشنبه هجدهم آذر ۱۳۸۹ساعت 20:21 توسط عالیه سادات موسوی | نظر بدهید
جایگاه علم و دانش در احادیث حضرت محمد (ص)
اهمیت علم و اهل علم در احادیث پیامبر (ص)

_ علمای (راستین) وارثان پیامبرانند.

_ ایمان برهنه است و لباس او پرهیزگاری است و زینت و آرایش او حیا و شرم است و ثمر و بهره او علم و آگاهی.

_ نزدیكترین مردمان به درجه نبوت اهل علم و جهادند: اما اهل علم به این خاطر كه مردم را بر آنچه كه پیامبران آورده اند ارشاد و راهنمائی می كنند، و اهل جهاد با شمشیر (و اسلحه زمان خود) (به خاطر استقرار و توسعه) آنچه كه پیامبران آورده اند جهاد میكنند.

_ عالم (واقعی) امین خدای پاك و منزه است در روی زمین (در تعلیم و توسعه دین).

_ در روز قیامت سه گروه طلب عفو و بخشش می كنند، اول پیامبران، بعد، علمای (عاملین) سپس شهدای (راه دین).

_ بامداد (یكروز) بدنبال آموختن بابی از علم بروی بهتر از آن است كه صد ركعت نماز بگزاری.

_ خداوند به هیچ عالمی، علمی نداده است مگر اینكه همان عهد و پیمانی را كه بر پیامبران بسته است بر او نیز گرفته است كه آن را (برای مردم) بیان كند و پنهان ندارد.

_ پیامبر اكرم (ص) خطاب به معاذ فرمودند: اگر خداوند یك مرد را به واسطه تو هدایت كند از دنیا و آنچه كه در دنیاست برای تو بهتر می باشد.

_ طلب علم بر هر فرد مسلمان فرض است.

_ علم را بجوئید گرچه در چین (محل دوری) باشد.

_ در روز قیامت شدیدترین افراد از نظر عذاب،عالمی است كه خداوند علم او را سودمند نساخته باشد.

_ كسی كه علمش بیشتر شود و هدایت و راستیش افزون نشده باشد، جز دوری از خدا چیزی را نیفزوده است.

 نظر دهید »

یا مهدی ادرکنی.

27 اردیبهشت 1396 توسط فرشته ذهابيان
 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

محقق

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس